Чи існує український хрест?
Додано: 13 липня 2011, 02:58
Не виключаю, що цією темою спровокую дуже гарячі дискусії... Але, як мені здається, по сьогодні предмет існування власне українського хреста обговорювався усіма... крім експертів з геральдики.
Отже, йдеться про трираменний хрест, де третя поперечка (рамена) рядом українських теологів та істориків розглядається (в залежності від її позиції) як ознака національної приналежності символа.
Ось що каже українська Вікіпедія http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D1% ... 1%81%D1%82:
"... у всьому християнському світі, а в тому числі і в Україні, в трираменних хрестах підніжка рівнобіжна іншим раменам хреста, — у росіян підніжка скісна.
Єпископ Перемиський Пелеш та деякі Галицькі історики, а за ними й митрополит Іларіон Огієнко твердили, ніби трираменний хрест із скісним підніжжям — це український хрест, але В. Щербаківський документально виказав, що цей хрест — тільки московський і в Україні зустрічається дуже рідко (а на церквах ніколи!), а коли зустрічається, то тільки під московським впливом.
У росіян він з'явився вже в XV ст., і увінчує в них усі церкви, а в Україні почав з'являтися тільки в XVII — XVIII ст., (на дереворитах і ніколи на церквах) («Визв. Шлях» ч. II/62. ст. 33 — 34).
Московський історик Шмурло, що видрукував на італійській «Історію Росії», писав у цій своїй праці: «Греки, (а за ними й українці, Є. О.), допускали, що св. Хрест може бути представлений однаково в одній з трьох форм: на чотири, на шість і на вісім рамен. В Москві натомість допускали тільки цю останню форму». (т. І, ст. 97).
І те, додамо, найнижче рамено мало бути обов'язково скісне, мотивуючи цю свою вимогу такою символікою: "косе перехрестя з опущеним вниз лівим кінцем і піднятим вгору правим кінцем має нагадувати, що розкаяний розбійник, правий, пішов до неба, а злий, лівий розбійник, пішов до пекла. І відтоді цей хрест став символом винятково московської Церкви. Київська православна Церква не прийняла цього хреста, а вживала інших традиційних форм, і ми ні на одній київській і взагалі українській церкві не бачимо цього хреста. (В. Щербаківський в Філяд. «Шлях» 13 VIII. 1950).
Пишучи в лондонській «Українській Думці» рецензію на книжку «Українське Мистецтво», що вийшла в 1952 р. в Нью-Йорку на англійській мові В. Щербаківський ще раз зазначив: «З дрібних орнаментів показаних авторкою на маргінесах скажу, що більшість їх правильна, один тільки трираменний хрест з косою підніжкою, тобто з косим нижнім рам'ям на ст 107, не народній мотив. Це хрест не український, а московський, і уведений в Москві ще в XV віці умисне з політичною ціллю. В Галичині він був пропагований москвофілами. У Греків такого хреста не було. Його не варто було відносити до українського орнаменту, і у Східній Україні він ніколи не вживався в народньому орнаменті.
Доволі цікавою виявилися дискусія, що свого часу тривала на "Byzantine Forum", і в якій цитуються згадані проф. Щербаківський та митр. Огієнко, згадується митр. Шептицький тощо:
http://www.byzcath.org/forums/ubbthread ... s/349770/1 (англійською) або
http://translate.google.com/translate?j ... 349770%2F1 (через "куций" гугл-перекладач).
Отже, які в кого думки? Чи існує таки український хрест? Який він?
Отже, йдеться про трираменний хрест, де третя поперечка (рамена) рядом українських теологів та істориків розглядається (в залежності від її позиції) як ознака національної приналежності символа.
Ось що каже українська Вікіпедія http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D1% ... 1%81%D1%82:
"... у всьому християнському світі, а в тому числі і в Україні, в трираменних хрестах підніжка рівнобіжна іншим раменам хреста, — у росіян підніжка скісна.
Єпископ Перемиський Пелеш та деякі Галицькі історики, а за ними й митрополит Іларіон Огієнко твердили, ніби трираменний хрест із скісним підніжжям — це український хрест, але В. Щербаківський документально виказав, що цей хрест — тільки московський і в Україні зустрічається дуже рідко (а на церквах ніколи!), а коли зустрічається, то тільки під московським впливом.
У росіян він з'явився вже в XV ст., і увінчує в них усі церкви, а в Україні почав з'являтися тільки в XVII — XVIII ст., (на дереворитах і ніколи на церквах) («Визв. Шлях» ч. II/62. ст. 33 — 34).
Московський історик Шмурло, що видрукував на італійській «Історію Росії», писав у цій своїй праці: «Греки, (а за ними й українці, Є. О.), допускали, що св. Хрест може бути представлений однаково в одній з трьох форм: на чотири, на шість і на вісім рамен. В Москві натомість допускали тільки цю останню форму». (т. І, ст. 97).
І те, додамо, найнижче рамено мало бути обов'язково скісне, мотивуючи цю свою вимогу такою символікою: "косе перехрестя з опущеним вниз лівим кінцем і піднятим вгору правим кінцем має нагадувати, що розкаяний розбійник, правий, пішов до неба, а злий, лівий розбійник, пішов до пекла. І відтоді цей хрест став символом винятково московської Церкви. Київська православна Церква не прийняла цього хреста, а вживала інших традиційних форм, і ми ні на одній київській і взагалі українській церкві не бачимо цього хреста. (В. Щербаківський в Філяд. «Шлях» 13 VIII. 1950).
Пишучи в лондонській «Українській Думці» рецензію на книжку «Українське Мистецтво», що вийшла в 1952 р. в Нью-Йорку на англійській мові В. Щербаківський ще раз зазначив: «З дрібних орнаментів показаних авторкою на маргінесах скажу, що більшість їх правильна, один тільки трираменний хрест з косою підніжкою, тобто з косим нижнім рам'ям на ст 107, не народній мотив. Це хрест не український, а московський, і уведений в Москві ще в XV віці умисне з політичною ціллю. В Галичині він був пропагований москвофілами. У Греків такого хреста не було. Його не варто було відносити до українського орнаменту, і у Східній Україні він ніколи не вживався в народньому орнаменті.
Доволі цікавою виявилися дискусія, що свого часу тривала на "Byzantine Forum", і в якій цитуються згадані проф. Щербаківський та митр. Огієнко, згадується митр. Шептицький тощо:
http://www.byzcath.org/forums/ubbthread ... s/349770/1 (англійською) або
http://translate.google.com/translate?j ... 349770%2F1 (через "куций" гугл-перекладач).
Отже, які в кого думки? Чи існує таки український хрест? Який він?